نوای قرآن

مواردی با محوریت قرآن و عترت

نوای قرآن

مواردی با محوریت قرآن و عترت

معرفی کتاب: راز نیایش
پرتال های مرتبط


تفسیر قرآن کریم
ارتباط مجازی
نشریه های آنلاین
آخرین نظرات
  • ۷ مرداد ۹۵، ۱۱:۲۸ - ناشناس
    جز 4
  • ۷ مرداد ۹۵، ۱۱:۲۷ - ناشناس
    جز 6
  • ۸ تیر ۹۵، ۱۵:۴۱ - علی رحمانی پور
    سپاس
برگزیده خبرگزاری ها

پرتال های مرتبط


دنبال کنندگان
سامانه پیامکی
خبرهای تصویری


معرفی کتاب
آخرین پوسترهای حجاب
مراجع تقلید

اگر سوال، انتقاد و یا پیشنهادی در رابطه با هر بخش از وبلاگ دارید می توانید با ما در میان بگذارید.
برای تماس با ما اینجا کلیک کنید


از مجموع آیات قرآن برمى‌‏آید که امربه ‏معروف و نهى ‏ازمنکر دو مرحله دارد؛ یکى مرحله فردى که در این مرحله، همه افراد جامعه مسؤولیت دارند و شعاع عمل آن در حد تذکر و اندرز، اعتراض، انتقاد و مانند آن است و دوم مرحله اجتماعى که شعاع قدرت آن وسیع است و قصاص و اجراى حدود را هم در برمى‏‌گیرد و به طور طبیعى از شئون حکومت اسلامى محسوب مى‏‌شود.

آمران به معروف و ناهیان از منکر در راستاى حفظ وحدت جامعه و محور حبل‏‌الله مسؤولیت دارند1. ائمه و معصومین حسّاس‌ترین و مهم‌ترین نقاطى را که باعث فساد در جامعه و انحراف در دین مى‌‏شد، براى «نهى از منکر» انتخاب مى‌‏کردند2. به گونه­‌ای که یکى از بارزترین هدف‏‌هاى قیام امام حسین علیه السلام، امر به معروف و نهى از منکر است.


امام روش پرداختن به رویکردها و اهداف را نیز امر به معروف و نهى از منکر معرفى کرد، ایشان که مشاهده مى‌‏کرد جامعه اسلامى پس از ارتحال پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله به خصوص در جریان خلافت خلیفه سوم و پس از شهادت امام على علیه السلام عمل نکردن به کتاب خدا و سنت و سیره پیامبر اکرم و امام على علیهما السلام بوده است و احکام اسلامى را زیر پا گذاشته و سرنوشت جامعه اسلامى را به دست گرفته و چقدر از حقایق اسلام دور افتاده و جامعه نیز نسبت به ارزش‏‌هاى اسلامى بى­‌تفاوت گشته است و در حقیقت مَسخ ارزش‏‌ها شده است و امت اسلامى استحاله فرهنگى گشته‌‏اند و نه تنها امر به معروف و نهى از منکر نمى‏‌کنند و امر به معروف و نهى از منکر شیوع پیدا کرد بلکه معروف را منکر و منکر را معروف مى‏‌بیند و لذا امام حسین علیه السلام عنصر امر به معروف و نهى‏از منکر را عنصر ماهوى و مقوم اصلى قیام خویش معرفى مى‏‌نماید و مى‌‏نویسد؛ «ارید ان آمر بالمعروف و انهى عن المنکر»3 یعنى اصلاح جامعه اسلامى که هدف و فلسفه قیام و نهضت حسینى است با روش امر به معروف و نهى از منکر و با رویکرد و بازگشت به سنت و سیره پیامبر و على تحقق مى‌‍‏یابد4.

سید احمد سجادی

پی‌نوشت‌ها:

1) تفسیر نمونه، جلد 3، ص 35-41

2) امر به معروف و نهی از منکر، محمد سروش، جلد 1، ص 166

3) بحار الانوار، جلد 44، ص 329

4) مقالات، جمعی از نویسندگان، ص 207


منبع : راسخون

مطالعه مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی