نوای قرآن

مواردی با محوریت قرآن و عترت

نوای قرآن

مواردی با محوریت قرآن و عترت

معرفی کتاب: راز نیایش
پرتال های مرتبط


تفسیر قرآن کریم
ارتباط مجازی
نشریه های آنلاین
آخرین نظرات
  • ۷ مرداد ۹۵، ۱۱:۲۸ - ناشناس
    جز 4
  • ۷ مرداد ۹۵، ۱۱:۲۷ - ناشناس
    جز 6
  • ۸ تیر ۹۵، ۱۵:۴۱ - علی رحمانی پور
    سپاس
برگزیده خبرگزاری ها

پرتال های مرتبط


دنبال کنندگان
سامانه پیامکی
خبرهای تصویری


معرفی کتاب
آخرین پوسترهای حجاب
مراجع تقلید

اگر سوال، انتقاد و یا پیشنهادی در رابطه با هر بخش از وبلاگ دارید می توانید با ما در میان بگذارید.
برای تماس با ما اینجا کلیک کنید


از ۱۹ تا ۲۵ تیرماه هفته حجاب و عفاف نامگذاری شده است و کارهای متعددی از جمله راهپیمایی عفاف و حجاب در چندین استان برگزار خواهد شد به همین مناسبت حجت‌الاسلام رمضانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی که سالیانی است همکاری نزدیکی با موسسه حوزوی حجاب ریحانة النبی که توسط عده‌ای از طلاب بناشده دارد در زمینه حمایت‌های حوزه و بایسته‌های آینده توضیحاتی به ایکنا ارایه کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین رمضانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: موسسه ریحانة النبی چندین سالی است که به همت جمعی از طلاب حوزه که دغدغه این مسئله فرهنگی را دارند ایجاد شده است و از ظرفیت بانوان طلبه نیز به خوبی در ترویج حجاب استفاده شده است.
وی افزود: هم اکنون در مدارس نزدیک به ده استان کشور از جمله مشهد، تهران، کاشان، ارومیه و ... طرح‌های عفاف و حجاب با حضور صدها بانوی طلبه که شاید از ۳۰۰ نفر هم بیشتر باشد در حال اجراست و پایه‌های ابتدایی را تحت پوشش دارند.
رمضانی تصریح کرد: این طرح‌ها در قالب کارهای هنری از جمله بازی و مسابقه و پاسخ به سؤالات اجرا می‌شود و از همه مهمتر نجابت و عفاف و حجاب خود بانوان طلبه است که تاثیر زیادی روی مخاطب کم سن و سال دارد.
وی اظهار کرد: مستندات تصویری و گزارشاتی که از این طرح‌ها به دست ما رسیده است نشان دهنده تجربه بسیار خوبی در این زمینه است و خیلی تاثیرگذار بوده است و کودکان و نوجوانان پا به سن بلوغ گذاشته با دلایل فردی، اجتماعی و خانوادگی عفاف و حجاب همچنین مشکلات بی بندوباری آشنا می‌شوند.
رمضانی گفت: آموزش از سنین کودکی موجب نهادینه شدن آموزه‌ها می‌شود اگرچه ممکن است کمرنگ شود ولی چون از سنین کم فراگیری شده می‌تواند پایدار بماند.
همکاری بیشتر حوزه و آموزش و پرورش
وی در پاسخ به این سؤال که آیا در مجموعه همکاری میان آموزش و پرورش و حوزه پرداختن به این موضوع تعریف شده است اظهار کرد: حضور بانوان مبلغه در مدارس و آموزش درباره حجاب مصداق بارز همکاری میان این دو نهاد است که می‌تواند مورد توجه بیشتر مدیران پرورشی آموزش و پرورش قرار گیرد.
وی افزود: الان بار پرورشی مدارس بر دوش معلمان رسمی است که کار بسیار سنگینی است در حالی که قشر عظیمی از طلاب می‌توانند در این عرصه فعالیت کنند که متاسفانه مورد غفلت واقع شده است.
وی تاکید کرد: اخیرا این دو نهاد به این نتیجه رسیده‌اند که طلاب باید برای مسایل دینی وارد مدارس شوند ولی به دلیل محدودیت‌های مالی و مشکلاتی که آموزش و پرورش دارد مورد حمایت جدی نبوده است.
رمضانی در پاسخ به این سؤال که میزان حمایت‌های حوزه از فعالیت طلاب حامی حجاب و عفاف چگونه است تصریح کرد: هم اکنون شاید بیش از ۳۰۰ مربی حجاب که بانوان طلبه هستند در مدارس مشغول کارند که بیانگر حمایت حوزه از این مقوله اجتماعی است.
همکار موسسه ریحانة النبی بیان کرد: حوزه مهمترین و بیشترین حمایت‌ها را از فعالیت جهادی طلاب در زمینه عفاف و حجاب کرده است و بزرگان و مراجع نیز حمایت‌های معنوی خوبی از ما داشته و دارند.
وی تاکید کرد: وظیفه روحانیت پرداختن به این مقوله است ولی دولت نیز باید حمایت لازم را داشته باشد و از بودجه‌های فرهنگی برای این مسئله نیز هزینه کند که کمتر شاهد این حمایت‌ها بوده‌ایم.
وی برپایی راهپیمایی عفاف و حجاب در چندین استان را یکی از کارهای فرهنگی در این زمینه عنوان کرد که توسط طلاب شروع شد و افزود: این کار الگویی است که می تواند تبدیل به مسئله ملی شود.
ایجاد کتابخانه درباره حجاب
 وی با بیان اینکه دختران پا به سن بلوغ گذاشته خودشان با کمال میل حجاب برتر و عفیفانه را انتخاب می‌کنند و اجباری نیست در پاسخ به این سؤال که حوزه علمیه در تبیین استدلالی و برهانی مقوله حجاب چه کارهایی کرده است اظهار کرد: در زمینه عفاف و حجاب تحقیق و پژوهش‌های زیادی صورت گرفته  و نخسیتن کتابخانه متمرکز عفاف و حجاب توسط این موسسه ایجاد شده است.
فقر مطالعاتی نداریم
رمضانی گفت: البته من معتقدم در زمینه حجاب و عفاف، فقر مطالعاتی نداریم و کتاب خیلی نوشته شده است و مسئله و مشکل، مشکل استدلال نیست زیرا حجاب در قرآن و روایات و تاریخ و ... مورد بررسی قرار گرفته بلکه نقیصه اصلی نبود الگوسازی و فرهنگسازی در این زمینه است.
وی تاکید کرد: شبکه‌های فاسد ماهواره‌ای و فضای مجازی دائما الگوهای نادرست از زن را به مردم ما نشان می‌دهند و از طرفی در سینما و تئاتر خودمان نیز تصویرسازی از زنان مبتنی بر ابراز جمال است البته منظور بی حجابی نیست ولی ابراز جمال در کلام و لطافت زندگی زنانگی است که از غرب نشئت می‌گیرد لذا برای رفع این مشکل باید الگوهایی متضاد با این فرهنگ را به دختران و زنان جامعه نشان بدهیم و ترویج کنیم. 


منبع خبر: خبرگزاری قرآنی ایکنا

مطالعه مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی