نوای قرآن

مواردی با محوریت قرآن و عترت

نوای قرآن

مواردی با محوریت قرآن و عترت

معرفی کتاب: راز نیایش
پرتال های مرتبط


تفسیر قرآن کریم
ارتباط مجازی
نشریه های آنلاین
آخرین نظرات
  • ۷ مرداد ۹۵، ۱۱:۲۸ - ناشناس
    جز 4
  • ۷ مرداد ۹۵، ۱۱:۲۷ - ناشناس
    جز 6
  • ۸ تیر ۹۵، ۱۵:۴۱ - علی رحمانی پور
    سپاس
برگزیده خبرگزاری ها

پرتال های مرتبط


دنبال کنندگان
سامانه پیامکی
خبرهای تصویری


معرفی کتاب
آخرین پوسترهای حجاب
مراجع تقلید

اگر سوال، انتقاد و یا پیشنهادی در رابطه با هر بخش از وبلاگ دارید می توانید با ما در میان بگذارید.
برای تماس با ما اینجا کلیک کنید


۲۹ تیر ۹۵ ، ۰۸:۳۸

نماز اول وقت


بی شک اقامه نماز اول وقت و اهتمام به این ستون برجسته دین، یکی از بارزترین نشانه های محبان و شیفتگان واقعی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است.



حماسه عاشورا شورانگیز‌ترین و بزرگترین حماسه تاریخ بشری است که احساسات میلیون‌ها انسان را برانگیخته و از مرزهای جغرافیایی و اعتقادی نیز در گذشته است و شگفت و تعجب از اینکه قداست خویش را در میان سایر ادیان نیز حفظ کرده ودر اینجا نهضت حسینی توسعه یافته «کل ارض کربلا» گویا همه جهان زمین کربلاست.
 ارزش و اعتبار و عظمت شخصیت دلربای امام حسین‌(ع) و نهضت آن بزرگوار امروز همه را تحت تاثیر قرار داده، به طوری که نه تنها دوستان و پیروانش، بلکه بیگانگان هم در مقابل نام با شکوه و خواستنی او سر تعظیم فرود می‌آورند و قیام مقدس کربلا را با احترام و تکریم یاد می‌‌کنند، آن هم نه در برهه‌ای از زمان، بلکه هر چه از تاریخ وقوع آن می‌گذرد بر عظمتش افزوده می‌شود به طوری که بسیاری ازکشورها به ایمان این امام همام اعتراف کرده‌اند

امام حسین  علیه السلام  در وصیت نامه ای که به  برادرشان محمد بن حنیفیه  می نویسند می فرماید: من یک مرد جاه طلب، مقام طلب، اخلالگر مفسد و ظالم نیستم؛ قیام من قیام اصلاح طلبی است؛ قیام و خروج کردم برای اینکه می خواهم  امت جد خودم را اصلاح کنم؛ من می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و به سیره جدم رسول خدا و پدرم علی بن ابیطالب رفتار کنم.

امام حسین(ع) که با تمام اهلبیت(ع) خود به این قیام آماده بود هدف های بزرگی داشت که یکی از این اهداف زنده نگهداشتن فریضه امر به معروف و نهی از منکر است. در حال حاضر هم هفته اول محرم را هفته امر به معروف نام گذاری شده است.

از اهداف بزرگ دیگر امام حسین(ع) بر پا داشتن نماز اول وقت می باشد، همانطور که می دانید امام حسین(ع) در روز عاشورا با تمام مشکلات و در جنگ بودن نماز خود را به پا داشت و از این امر مهم قافل نشد.

نماز ظهر عاشورا روایتی است از جنس آسمان که هر صاحب دلی را متحیّر می‌کند. گرمای شدید هوا، تشنگی فراوان‌، بی‌شرمی دشمنان‌، خطر تیرها و یورش‌های بی‌امان‌، اندوه شهادت یاران و بسیاری از علل و عوامل دیگر، هیچ کدام در آن روز تاریخی نتوانست کوچک‌ترین خللی در برپایی این فریضه مقدس ایجاد کنند و امام حسین (ع) این گونه راه را بر همه بهانه‌گران و مستمسکان برای ترک نماز بست و اهمیت و عظمت‌ آن را یادآور شد.

تقاضای تأخیر جنگ به خاطر نماز
در روز نهم محرّم، «عمر سعد» و دیگر سران نظامی تصمیم گرفتند که با یک حمله عمومی کار را یکسره کنند، حرکت لشگرها و بالارفتن گرد و غبارها همه را متوجّه خود ساخت، امام حسین‏ علیه‌السلام برادرش حضرت عبّاس‏ علیه‌السلام را فرستاد تا علّت حرکت سپاه دشمن را بداند.
امام حسین‏ علیه‌السلام فرمود: «برادرم تو به جای من سوار شو و به نزد اینان برو و به ایشان بگو چیست شما را و چه می‏خواهید؟ و از سبب آمدن ایشان پرسش کن»، حضرت عبّاس علیه‌السلام رفت، بازگشت و فرمود: «می‏گویند یا با یزید بیعت کن و یا آماده نبرد باش».
حضرت اباعبدالله‏ علیه‌السلام به برادر فرمود: «به سوی آنان بازگرد و تلاش کن جنگ را به فردا واگذاری تا ما امشب را نماز بخوانیم و به دعا و استغفار بگذرانیم، خدا می‏داند من از کسانی هستم که نماز و قرآن خواندن و زیاد دعا کردن و استغفار را دوست دارم».


شب عاشورا

امام سجاد علیه‌السلام می‌فرماید: «پدرم در شب عاشورا تا صبح مشغول نماز، قرآن و استغفار بود و همچنین اصحاب او تا صبح یا درحال رکوع بودند یا در حال سجده و دعا به حدی که 32 نفر از لشکر «عمر سعد» به جمع یاران امام پیوستند».

اذان صبح عاشورا

صبح عاشورا حضرت امام حسین علیه‌السلام خود اذان و اقامه گفته و نماز صبح را با اصحابشان خواندند
و هم چنین اذان ظهر را نیز حضرت اباعبدالله‏ علیه‌السلام گفتند. (توجّه به مستحبّات در سخت‏ترین شرایط)، قابل توجه است که اباعبدالله الحسین علیه‌السلام در صبح روز عاشورا آخرین روز عمرش اقتدا به پدر بزرگوار خود کرده و همان گونه که امیرالمؤمنین علیه‌السلام در صبح نوزدهم ماه مبارک رمضان خود اذان گفتند، امام حسین علیه‌السلام هم در صبح عاشورا با داشتن مؤذن مخصوص خودشان اذان گفتند.


 اذان ظهر عاشورا

... آن گاه به یاران فرمود: «به کوفیان بگوئید، دست از جنگ بردارند تا نماز بخوانیم»، کوفیان مخالفت کردند، حضرت اباعبدالله‏ علیه‌السلام خود اذان گفت، وقتی اذان تمام شد، خطاب به «عمر سعد» فرمود «وای بر تو ای پسر سعد! آیا احکام اسلام را از یاد بردی؟ آیا جنگ را متوقّف نمی‏کنی تا ما نماز خود را و شما نماز خود را بخوانید و سپس به پیکار برگردیم؟»
عمر سعد جواب نداد، امام‏ علیه‌السلام فرمود «شیطان بر او چیره شده است»

اقامه نماز در ظهر روز عاشورا

امام هنگام نماز به «زهیر بن قین» و «سعید بن عبدالله» فرمود: «شما دو نفر جلو بایستید تا من نماز ظهر را بخوانم».

 بدون شک امام حسین (ع) می‌توانست نماز ظهر را به صورت فرادا و در خیمه خود بخواند، اما پیش روی دشمن نماز سید سالار شهیدان(ع) در ظهر عاشورا غیر از جنبه معنوی‌،دارای بعد سیاسی و اجتماعی نیز بود؛ یعنی اگر عاشورا عالی‌ترین و ناب‌ترین جلوه‌های ارزش الهی و انسانی‌، نقطه اوج و قله رفیع تابناک‌ترین آموزه‌ها و مفاهیم ولایت است‌ و اگر عاشورا را تحقق آرمان‌ها و تبلور صداقت اسلام بدانیم‌، پس نماز ظهر عاشورا نماینده تمام عیار ارزش و اعتبار است که نماز در این مکتب آسمانی دارد و از این منظر نماز ظهر عاشورا پیام نهضت حسین (ع) را دارد.
نازم به قیام و قامت والایت
هنگامه عشق‌، چشم چون دریایت‌
خاموش در آن میانه غوغا کردی
نازم به نماز ظهر عاشورایت‌

نماز باید در جامعه، علنی اقامه شود «وَ أَقیمُوا الصَّلاةَ»، بدین جهت امام حسین علیه‌السلام با آنکه می‌توانست در خیمه نماز بخواند و با اینکه نمازش شکسته بود، در مقابل جمعیت نماز را به پاداشت، هنگام اقامه نماز در ظهر عاشورا 30 تیر به سوی حضرت رها شد؛ یعنی تقریباً در برابر هر کلمه از حمد و رکوع و سجده ، یک تیر به سوی امام پرتاب شد، دو نفر برای اقامه همین دو رکعت در خون خود غلطیدند، به راستی نماز چیست که در عصر تاسوعا هنگامی که به سید الشهدا علیه‌السلام پیشنهاد حمله می‌شود، آن حضرت پس از چند نوبت گفت‌وگو، جنگ را یک روز به تأخیر می‌اندازند و می‌فرمایند «إِنّی أَحِبُّ الصَّلاةَ» و نفرمود: می‌خواهم نماز بخوانم؛ بلکه فرمود «من نماز را دوست دارم». بسیاری از ما نماز می‌خوانیم، ولی چقدر مثل مولایمان حسین (ع) بدان عشق می‌ورزیم ؟
 
در هر نفسش سوز و گداز است حسین‌(ع)
سرچشمه هر راز و نیازی است حسین‌(ع)
می‌خواند نماز آخرین را در خون‌
یعنی که فدایی نماز است حسین‌(ع)

برپایی یکپارچه نماز ظهر عاشورا در شهر

حال چه خوب است که نماز خود را در اول وقت بخوانیم چرا که یکی از ارکان و مولفه های نهصت حسینی نماز می باشد و چه خوب تر که در روز عاشورادر هر مکان و محلی که هستیم نماز خود را بعد از اذان و اگر بتوانیم به جماعت بخوانیم تا نماز ظهر عاشورای امام حسین(ع) را زنده نگه داریم.
باید این امر بگونه ای فرهنگ سازی شود که  وقتی اذان ظهر عاشورا را شنیدیم در مغازه، خیابان، دسته عزاداری، مجلس روضه، محل کار و هرجای دیگر بر سر سجاده نماز خود حاضر شویم تا این فریضه مهم را ادا کنیم.باید بگونه ای فرهنگ سازی شود که در این وقت بابرکت همه چیز از حرکت بایستتد، مثلا دسته  های عزاداری توقف کند و همه در تمام شهر به نماز جماعت رو آورند و چه زیباست که شهر مقدس قم پیشرو در این امر باشد.

منبع: ستاد اقامه نماز

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۲۹
الهام مرگان

مطالعه مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

نظرات (۱)

سلام
مطالب وبلاگتون خیلی مفید و کاربردی هست...امیدوارم همینطور ادامه پیدا کنه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی