نوای قرآن

مواردی با محوریت قرآن و عترت

نوای قرآن

مواردی با محوریت قرآن و عترت

معرفی کتاب: راز نیایش
پرتال های مرتبط


تفسیر قرآن کریم
ارتباط مجازی
نشریه های آنلاین
آخرین نظرات
  • ۷ مرداد ۹۵، ۱۱:۲۸ - ناشناس
    جز 4
  • ۷ مرداد ۹۵، ۱۱:۲۷ - ناشناس
    جز 6
  • ۸ تیر ۹۵، ۱۵:۴۱ - علی رحمانی پور
    سپاس
برگزیده خبرگزاری ها

پرتال های مرتبط


دنبال کنندگان
سامانه پیامکی
خبرهای تصویری


معرفی کتاب
آخرین پوسترهای حجاب
مراجع تقلید

اگر سوال، انتقاد و یا پیشنهادی در رابطه با هر بخش از وبلاگ دارید می توانید با ما در میان بگذارید.
برای تماس با ما اینجا کلیک کنید


۰۳ مرداد ۹۵ ، ۱۱:۱۷

چرا دین و مذهب ضروری است؟



از جمله راهکار های مقابله با تهاجم فرهنگی و تهدید های دنیای مجازی و.انحرافات اجتماعی  ، شناخت دین و مذهب کامل است.

البته باید دین و مذهب کاملآ آسمانی که موجب سعادت دنیاو آخرت است بشناسیم.

و سپس بدانیم که گرایش به دین فوایدی دارد یا نه؟ و نیز علل دوری برخی از جوانان را از مذهب و ارزش های مذهبی  را بدانیم؟

امروزه روان شناسان چهار بعد از ابعاد بشری را شناسایی کرده اند.

1-حس زیبا گرایی  2-حس علم گرایی   3-حس خیرگرایی  4-حس خداگرایی

دانشمندان ثابت می کنند که که حس خداگرایی فطری است و در ذات و سرشت همه انسان ها موجود است، حس دینی یک نیاز روحی است، و لذا آنها که فاقد ایمان مذهبی و اتکاء به خدای قادر و بی نیاز و کامل هستند، در خود همیشه احساس گمشده ای را می کنند و هرچه به لذات و تنوعات  دنیا روی می آورند باز هم سیر نمی شوند.

کارل گوستا ویانگ می نویسد: “طبیعت آدمی ، طوری خلق شده که خود به خود به خدا و به طوردینامیک در خود احساس عطش و عشق به پرستش می کند، از این رو اگر به توحید هدایت نشود، در برابر معبود های کاذب ، سر تعظیم فرود می آورد تا آن عطش درونی خود را سیراب کند.”

بحث دیگر این است که آیا اعتقاد به مذهب ودین الهی آثار مفیدی هم دارد یا نه؟

الف-اشباع حس کمال گرایی:

یکی از ویژگی های اصیل انسان که او را از حیوان جدا می سازد، حس کمال طلبی است، انسان گرایش به علم و معرفت ، جمال، خیر، شرافت، مردانگی و عزت و..دارد.

از سوی دیگر هم امور دنیا به گونه ای هستند که نمی توانند حس کمال گرایی انسان را اشباع کند، زیرا همگی ناقص ، محدود، نسبی و فانی اند.تنها اعتقاد  و ایمان غیبی به ذات کامل خدا ست که دل انسان را اشباع کند و او را به سوی کمال مطلق حرکت می دهد و غریزه فطری و دینی او را اشباع  می کند.

ب-گرایش به ارزش های اخلاقی:

از جمله  موارد عزت نفس، راستی، ایثار، انصاف، همدردی، خدمت به همنوع و امثال آن مورد  توجه تمام انسان هایی است که وجدانشان پاک است.

حتی آنان که فاقد این صفات هستند، گاه در جامعه برای پیشبرد اعمال و تجارتشان به صفات خوب تظاهر می کنند تا کارهایشان پیش رود  و مورد اعتماد و اعتبار بقیه واقع شوند.بعضی ها تلاش می کنند با جهان بینی مادی، سودجویی، منفعت طلبی، خود را در مسیر کارهای اخلاقی اما بدون دین و آخرت گرایی، قرار دهند، اما خداوند در قرآن هم می فرمایند: “سخن (عقاید باطل و مادی)همانند درخت ناپاک (شجره  ی خبثیه)است که ریشه اش از زمین جدا شده و بی قرار و سست است!

یعنی دنیا گرایی و پول و ثروت و قدرت های ظاهری موقت و محدود است و اگر انسان با کمک دین و غیب و ایمان الهی بر نفس امِّاره اش مسلط شود نهایتاً خداپرست می شود.

-برخورداری از لذت های معنوی:

ایمان مذهبی باعث می شود که انسان زندگی هدفدار داشته باشد، باخدای خویش انس بگیرد ، و کسی از لذات معنوی و فوق مادی بهره مند است، از لذات گناه آلود و ظلم دوری می کند و برای رضای حق از منافع خود گذشته و به یاری همنوع می پردازد.

د-جلوگیری از خلاف وفساد:

یکی از آثار ایمان مذهبی، جلوگیری از جرایم،ظلم، و تبه کاری و…است.

کسی که متعهد به ایمان مذهبی و الهی است می تواند در مقابل مفاسد به شکل زیر صبر و استقامت داشته و تقوا کند:

1-خود را در محضر خدا می بیند، یعنی اعتقاد به غیب دارد و معتقد است اعمال خلافش محاسبه می شود و به کیفر اعمال شرش چه در دنیا یا آخرت رسیدگی می شود.

2-براثر اطاعت خدا حالتی در انسان مؤمن به وجود می آید که او را در برابر هوای نفس و تمایلات شیطانی قدرتمند و غالب می سازد.

3-ایمان مذهبی به انسان عزت نفس و شرافت می دهد و لذا تسلیم مفاسد نمی شود چون کار خلاف انجام نمی دهد.

4-کمال خود  را در تقرب به خدا می داند، لذا آبروی خود را حفظ می کند و شخصیت و حیثیت خود  را در اطاعت خدا و قرآن و ائمه می داند.

لذا تقویت ایمان نقش پیشگیری قوی نسبت به ظلم و جرائم دارد.

ه- آرامش روانی: به جرأت می توان اعتراف کرد که بهترین روش برای رسیدن به خوشبختی که همه مردم به دنبال آن هستند، به دست آوردن آرامش در زندگی است، و تنها درختی که می تواند میوه آرامش خاطر را بدهد شجره طیبه ایمان مذهبی است.

شکست های ظاهری مادی را شکست نمی شناسد بلکه تجربه و پستی وبلندی دنیا می داند لذا مضطرب نمی شود.لذا می گوید:” دل آرام می گیرد به یاد خدا”

منبع:عقائد شیعه 

 

مطالعه مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی