چرا دین و مذهب ضروری است؟
از جمله راهکار های مقابله با تهاجم فرهنگی و تهدید های دنیای مجازی و.انحرافات اجتماعی ، شناخت دین و مذهب کامل است.
البته باید دین و مذهب کاملآ آسمانی که موجب سعادت دنیاو آخرت است بشناسیم.
و سپس بدانیم که گرایش به دین فوایدی دارد یا نه؟ و نیز علل دوری برخی از جوانان را از مذهب و ارزش های مذهبی را بدانیم؟
امروزه روان شناسان چهار بعد از ابعاد بشری را شناسایی کرده اند.
1-حس زیبا گرایی 2-حس علم گرایی 3-حس خیرگرایی 4-حس خداگرایی
دانشمندان ثابت می کنند که که حس خداگرایی فطری است و در ذات و سرشت همه انسان ها موجود است، حس دینی یک نیاز روحی است، و لذا آنها که فاقد ایمان مذهبی و اتکاء به خدای قادر و بی نیاز و کامل هستند، در خود همیشه احساس گمشده ای را می کنند و هرچه به لذات و تنوعات دنیا روی می آورند باز هم سیر نمی شوند.
کارل گوستا ویانگ می نویسد: “طبیعت آدمی ، طوری خلق شده که خود به خود به خدا و به طوردینامیک در خود احساس عطش و عشق به پرستش می کند، از این رو اگر به توحید هدایت نشود، در برابر معبود های کاذب ، سر تعظیم فرود می آورد تا آن عطش درونی خود را سیراب کند.”
بحث دیگر این است که آیا اعتقاد به مذهب ودین الهی آثار مفیدی هم دارد یا نه؟
الف-اشباع حس کمال گرایی:
یکی از ویژگی های اصیل انسان که او را از حیوان جدا می سازد، حس کمال طلبی است، انسان گرایش به علم و معرفت ، جمال، خیر، شرافت، مردانگی و عزت و..دارد.
از سوی دیگر هم امور دنیا به گونه ای هستند که نمی توانند حس کمال گرایی انسان را اشباع کند، زیرا همگی ناقص ، محدود، نسبی و فانی اند.تنها اعتقاد و ایمان غیبی به ذات کامل خدا ست که دل انسان را اشباع کند و او را به سوی کمال مطلق حرکت می دهد و غریزه فطری و دینی او را اشباع می کند.
ب-گرایش به ارزش های اخلاقی:
از جمله موارد عزت نفس، راستی، ایثار، انصاف، همدردی، خدمت به همنوع و امثال آن مورد توجه تمام انسان هایی است که وجدانشان پاک است.
حتی آنان که فاقد این صفات هستند، گاه در جامعه برای پیشبرد اعمال و تجارتشان به صفات خوب تظاهر می کنند تا کارهایشان پیش رود و مورد اعتماد و اعتبار بقیه واقع شوند.بعضی ها تلاش می کنند با جهان بینی مادی، سودجویی، منفعت طلبی، خود را در مسیر کارهای اخلاقی اما بدون دین و آخرت گرایی، قرار دهند، اما خداوند در قرآن هم می فرمایند: “سخن (عقاید باطل و مادی)همانند درخت ناپاک (شجره ی خبثیه)است که ریشه اش از زمین جدا شده و بی قرار و سست است!
یعنی دنیا گرایی و پول و ثروت و قدرت های ظاهری موقت و محدود است و اگر انسان با کمک دین و غیب و ایمان الهی بر نفس امِّاره اش مسلط شود نهایتاً خداپرست می شود.
-برخورداری از لذت های معنوی:
ایمان مذهبی باعث می شود که انسان زندگی هدفدار داشته باشد، باخدای خویش انس بگیرد ، و کسی از لذات معنوی و فوق مادی بهره مند است، از لذات گناه آلود و ظلم دوری می کند و برای رضای حق از منافع خود گذشته و به یاری همنوع می پردازد.
د-جلوگیری از خلاف وفساد:
یکی از آثار ایمان مذهبی، جلوگیری از جرایم،ظلم، و تبه کاری و…است.
کسی که متعهد به ایمان مذهبی و الهی است می تواند در مقابل مفاسد به شکل زیر صبر و استقامت داشته و تقوا کند:
1-خود را در محضر خدا می بیند، یعنی اعتقاد به غیب دارد و معتقد است اعمال خلافش محاسبه می شود و به کیفر اعمال شرش چه در دنیا یا آخرت رسیدگی می شود.
2-براثر اطاعت خدا حالتی در انسان مؤمن به وجود می آید که او را در برابر هوای نفس و تمایلات شیطانی قدرتمند و غالب می سازد.
3-ایمان مذهبی به انسان عزت نفس و شرافت می دهد و لذا تسلیم مفاسد نمی شود چون کار خلاف انجام نمی دهد.
4-کمال خود را در تقرب به خدا می داند، لذا آبروی خود را حفظ می کند و شخصیت و حیثیت خود را در اطاعت خدا و قرآن و ائمه می داند.
لذا تقویت ایمان نقش پیشگیری قوی نسبت به ظلم و جرائم دارد.
ه- آرامش روانی: به جرأت می توان اعتراف کرد که بهترین روش برای رسیدن به خوشبختی که همه مردم به دنبال آن هستند، به دست آوردن آرامش در زندگی است، و تنها درختی که می تواند میوه آرامش خاطر را بدهد شجره طیبه ایمان مذهبی است.
شکست های ظاهری مادی را شکست نمی شناسد بلکه تجربه و پستی وبلندی دنیا می داند لذا مضطرب نمی شود.لذا می گوید:” دل آرام می گیرد به یاد خدا”
منبع:عقائد شیعه