تفسیر سوره عنکبوت
سوره 29. عنکبوت آیه 1-3
آیه
الم
أَحَسِبَ النَّاسُ أن یُتْرَکُواْ أَن یَقُولُواْ آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ
وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُواْ وَ لَیَعْلَمَنَّ الْکَاذِبِینَ
ترجمه
الف، لام، میم. آیا مردم پنداشتند که چون گفتند: ایمان آوردیم، رها مىشوند و دیگر مورد آزمایش قرار نمىگیرند؟!
در حالى که بدون تردید کسانى را که پیش از ایشان بودند آزمودیم تا خداوند کسانى را که راست گفتند معلوم دارد و دروغگویان را (نیز) معلوم نماید.
نکته ها
کلمهى «فتنة» به معناى گداختن طلا براى جدا کردن ناخالصىهاى آن است و چون در حوادث و سختىها، جوهرهى انسان از شعارهاى دروغین جدا مىشود، حوادث و آزمایشها را «فتنه» مىگویند.
پیام ها
1- ایمان، تنها با زبان و شعار نیست، بلکه همراه با آزمایش است.«أحسب... هم لایفتنون» (ادّعا کافى نیست، باید عملکرد را دید و قضاوت کرد.)
سعدیا گرچه سخندان و نصحیتگویى
زعمل کار برآید به سخندانى نیست
2- آزمایش، یک سنّت الهى در طول تاریخ است. «ولقد فتنّا الّذین من قبلهم»
3- حوادث را تصادف نپنداریم؛ همه اسباب آزمایش ماست. «فتنّا»
4- آشنایى با تاریخ و حوادث پیشینیان، مردم را براى پذیرش حوادث آماده مىکند. «من قبلهم»
5 - دلیل آزمایشهاى الهى، عینى و محقّق شدن علم ازلى خداوند و جدا شدن مؤمنان واقعى و شکوفا شدن استعدادهاى درونى و به فعلیّت رسیدن آنهاست. «فلیعلمنّ... الّذین صدقوا و... الکاذبین»
توضیحات
سیماى سورهى عنکبوت
این سوره در مکّه نازل گردیده و شصت و نه آیه دارد. نامِ برخى از سورههاى قرآن همچون بقره، فیل، نمل و نحل، برگرفته از نام حیواناتى است که در این سورهها به گونهاى مطرح شدهاند.
در آیه 41 این سوره، بناىِ شرک همچون خانهى عنکبوت سست و ناپایدار شمرده شده و لذا این سوره به عنکبوت نام گرفته است.
این سوره دربارهى چند موضوع، مطالبى رابیان مىکند از جمله: ایمان، تکلیف بشر، آزمایش الهى، تاریخ برخى انبیا، نهى از مجادلهى غیر نیکو و تکیه بر غیر خدا.