نوای قرآن

مواردی با محوریت قرآن و عترت

نوای قرآن

مواردی با محوریت قرآن و عترت

معرفی کتاب: راز نیایش
پرتال های مرتبط


تفسیر قرآن کریم
ارتباط مجازی
نشریه های آنلاین
آخرین نظرات
  • ۷ مرداد ۹۵، ۱۱:۲۸ - ناشناس
    جز 4
  • ۷ مرداد ۹۵، ۱۱:۲۷ - ناشناس
    جز 6
  • ۸ تیر ۹۵، ۱۵:۴۱ - علی رحمانی پور
    سپاس
برگزیده خبرگزاری ها

پرتال های مرتبط


دنبال کنندگان
سامانه پیامکی
خبرهای تصویری


معرفی کتاب
آخرین پوسترهای حجاب
مراجع تقلید

اگر سوال، انتقاد و یا پیشنهادی در رابطه با هر بخش از وبلاگ دارید می توانید با ما در میان بگذارید.
برای تماس با ما اینجا کلیک کنید


رئیس ادارۀ مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: در سالی که گذشت، بالغ بر 2 میلیون و 800 هزار فریم از نسخه‌های خطی، چاپ سنگی، قرآن و جزوات خطی، اسناد، نقشه و مجلات و روزنامه‌ها، در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی به روش‌های مختلفی اسکن و دیجیتال‌سازی شد.

حجت الاسلام نوری نیا افزود: در این میان، بیش از 122 هزار فریم از قرآن‌های خطی نفیس تصویربرداری شده؛ از اسناد این مرکز، بیش از 13 هزار و 300 فریم تصویربرداری شده و دیجیتال‌سازی جزوات در سال گذشته، افزون بر یک هزار و 500 فریم بوده است.

وی با اشاره به دیجیتال‌سازی روزنامه‌ها و مجلات تصریح کرد: بیش از یک میلیون و 67 هزار فریم سال گذشته از مجلات تصویربرداری شده، و بالغ بر 44 هزار و 700 فریم مربوط به تصویربرداری روزنامه‌هاست.

رئیس ادارۀ مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به اقداماتی که در راستای حفاظت هرچه بیشتر منابع ارزشمند موجود در سازمان انجام شده، اشاره و خاطرنشان کرد: از منابع موجود در سازمان، بالغ بر 4 هزار فریم، نسخه پشتیبان دیجیتال تهیه شده، بخش زیادی از فایل‌های دیجیتالی به دستگاه حافظه سازمانی انتقال یافته و نزدیک به 2 میلیون و 600 هزار فریم از فایل‌های دیجیتالی‌شده، مورد بازبینی قرار گرفته است.

حجت الاسلام نوری نیا گفت:فایل‌های دیجیتالی تهیه‌شده به صورت‌های مختلف و با دستگاه‌های متعددی ایجاد شده است که از جمله آن، می‌توان به بیش از 2 هزار فریم اسکن عکس رنگی و سیاه و سفید، و بیش از 1 میلیون و 300 هزار فریم تهیه تصویر با دوربین‌های نصب‌شده روی دستگاه‌ها اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه دانش دیجیتال‌سازی، توسط کتابخانه‌ آستان ‌قدس رضوی بومی شده است، تصریح کرد: بخش میکروفیلم کتابخانه مرکزی آستان‌قدس، از سال 1351 کار خود را با تهیه میکروفیلم از نسخه‌های نفیس شروع کرد و از سال 1388 تاکنون به طور گسترده در حال دیجیتال‌سازی است.

رئیس ادارۀ مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی خطاب به مجموعه‌دارها و کتابداران سراسر کشور اعلام کرد: در راستای توسعه منابع نفیس و دیرپای فرهنگ غنی اسلامی و حفاظت و نگهداری از میراث مکتوب بشری، کتابخانه مرکزی آستان ‌قدس رضوی طرحی را از سال 1391 به اجرا درآورده که در راستای آن مجموعه‌های خطی و چاپ‌سنگی را به طور رایگان دیجیتال‌سازی می‌کند.

حجت الاسلام نوری نیا افزود: در جریان این امر، تمام هزینه‌ها حتی انتقال منابع، با هزینه این سازمان انجام می‌گیرد و در نهایت یک نسخه دیجیتال از این منابع، جهت استفاده محققین در کتابخانه مرکزی آستان‌قدس‌رضوی حفظ می‌شود.


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالعه مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی